
Jubileumskonferanse for Helsesykepleierne NSF
Faggruppen for barne- og ungdomsfysioterapi var 22.05.25 representert ved jubileumskonferansen for Helsesykepleierne NSF som feiret sitt 70-årsjubileum. Vi ble også invitert til å skrive en hilsen til jubileumsheftet, som du kan lese nederst. Jubileumskonferansen dreide seg i stor grad om samtaler mellom profilerte personer innen helse for barn og unge, som det her vil bli trukket frem elementer fra. Vi gratulerer helsesykepleierne med 70-årsjubileet og samstemmer med leder for helsesykepleierforeningen Ann Karin Swang som sier at “Det mest lønnsomme er å forebygge isteden for å reparere!”
Ann Karin Swang ønsket velkommen, etterfulgt av leder i Norsk Sykepleieforening, Lill Sverresdatter Larsen. De fortalte om historien til helsesykepleierne, fra de første ildsjelene som organiserte seg og gikk til innkjøp av en båndopptaker for å være “i tiden” teknologisk sett i 1955, til i dag der helsesykepleierne også kan nyttegjøre seg av kunstig intelligens i jobben.
Møteleder Håkon Haugsbø mimret tilbake til sin helsesøster fra barneskoletida og flere av de andre innlederne viste også til egne møte med helsesøster opp igjennom, med minne om vaksiner og en trygg voksenperson.

Barneombud Mina Gerhardsen snakket om de viktige 1000 første dagene og fokuserte på det tidlige samspillet for å bygge grunnmuren og for å kunne nyttegjøre seg av utviklingsvindu. Hun viste til Sir Michael Marmot som snakker om “proportional universalism" som fremhever viktigheten av å følge opp de som trenger mer ekstra og lever i lave sosioøkonomiske forhold.
Møteleder Håkon Haugsbø ledet en samtale mellom barneombudet og helsesykepleier Ida Gansmo Guttormsdottir Uldal i Namsos kommune, samt elevorganisasjonen ved Madelen Kloster. De snakket om utfordringer med å fylle helsesykepleierstillinger og å få nok stillinger. De snakket om viktigheten om å ha tilgang til helsesykepleier, med ønske om åpen dør. Ufrivillig skolefravær begynner ofte på barneskolen og øker frem til videregående skole. I videregående har man et system for fraværsregistrering, dette er veldig ulikt i barne- og ungdomsskole.
Sigrun Aasland, minister for forskning og høyere utdanning representerte regjeringen. I 2036 vil 2 av 5 kommuner ha færre i arbeid enn i dag, grunnet demografisk utvikling. Vi må bli bedre på å jobbe forebyggende i primærhelsetjenesten og avlaste helsesystemet vårt. Det er mangel på både helsesykepleiere og andre helsearbeidere i Norge. Hun fremhevet at det er viktig at innholdet i utdanningen svarer på samfunnets behov, sånn at vi treffer på behovet som er der ute. Tilgangen på praksisplasser begrenser hvor mange studieplasser man kan opprette innen profesjonsutdanningene. Det ble trekt frem at grunnbemanningen ofte er så tynn at mange syns det er krevende å ta imot praksisplasser. Det jobbes med å få bedre rutiner på å få praksisplasser og hvordan man kan erstatte deler av praksis med simulering, fortalte ministeren.
Det var deretter dialog og debatt mellom Sigrun Aasland, minister for forskning og høyere utdanning, Ann Karin Swang, leder av Helsesykepleierne NSF, Solveig Bøe Nordal, helsesykepleier og fagkoordinator i Ålesund, samt politiker fra Rødt. Det kom ønske om at ministeren ville styre hva utdanningene utdanner folk til, da profesjonsutdanningene har blitt
bortprioriterte flere steder. Det kom frem at det er et tankekors at kommunene satser på politi og ungdomsfengselsplasser i steden for forebyggende tjenester. I tillegg ble det problematisert at barnevernstjenesten er mye større enn helsefremmende og forebyggende tjenester for barn og unge, ettersom barnevernet kun dekker 2% av populasjonen mens helsestasjonen og skolehelsetjenesten når ut til 100% av populasjonen. Forebygging og helsefremming har høy status i festtaler, men lav status når det gjelder fordeling av penger. Swang viste til at Norge bruker 3 kr til HF og 97 kroner til behandling.
Direktør i Nasjonalt Kompetansemiljø for helsestasjon og skolehelsetjeneste (NASKO), Hanne Nissen Bjørnsen snakket om et kompetansemiljø for fremtiden. Hun trakk frem viktigheten av tverrfaglige og tverrsektorielle tjenester som har virkning. I tillegg snakket hun om at det er viktig at helsestasjon og skolehelsetjenesten blir en del av datagrunnlaget i Norge gjennom nyopprettet Kommunalt Pasient Register i regi av FHI.
Naeem Zahid, fastlege i Grefsen bydel i Oslo og Ingrid Bjønnes, helsesykepleier, Hovden hadde en samtale med tema “Trenger vi helsesykepleiere, vi har jo internett”. Bjønnes har brukt snapchat for å nå ungdommer i ca 10 år, nå har hun begynt å få mange følgere. Hun startet med det fordi ingen kom på åpen dør i den lille fjellkommunen hun jobbet. Hun ville promotere tjenesten og lagde små filmsnutter som omhandler ulike tema som er viktige for barn og unge. f.eks. om mensen, om hvordan ta vare på hverandre på afterski etc.
Ungdommer har tilgang til mange plattformer der de blir bombardert med helseinformasjon og desinformasjon. De mente derfor at det er et stort behov for at helseaktører tilbyr faktasjekket helseinformasjon på sosiale media der ungdommene er. De snakket også om fordeler og utfordringer med bruk av KI.
Etter lunsj var det ulike korte utdrag fra en helsesykepleiers hverdag. Nedenfor kan du lese vår hilsen til Jubileumsheftet for Helsesykepleie:
“Gratulerer med 70-årsjubileet og den viktige rollen helsesykepleiarane har i samfunnet!
For fysioterapeutane som arbeider med barn og unge er helsesykepleiarane nokre av våre nærmaste samarbeidspartnere. Vi forheld oss til dei same forskriftene og retningslinjene og arbeider saman for å tilby offentlege, kunnskapsbaserte helsetjenester for alle barn og unge.
Helsestasjon og skolehelsetjenesten har endra seg mykje på 70 år. Eg husker sjølv godt den blide og varme “søster Ingebjørg” i kvit kjortel som var innom skolen, mest i samband med regelmessige vaksinar. Tradisjonelt har nok helsesøstrene vore veldig stasjonære på sine kontor og tatt imot barn og foreldre til individuelle konsultasjonar. Med Nasjonale retningslinjer for helsestasjon og skolehelsetjeneste, har det vorte meir fokus på systemretta arbeid. Som ledd i dette har helsesykepleier og fysioterapeut felles gruppekonsultasjonar i helsestasjonen der vi samarbeider om å løfte helsekompetansen som er viktig for barna si utvikling.
Gjennom det systemretta tverrfaglege arbeidet i barnehage og skole i “laget rundt barnet” arbeider vi for bedre tilrettelagte kvardagar for barn og unge. Gjennom klasse- og gruppekonsultasjonar samt foreldremøte kan vi forhåpentlegvis saman møte barn og unge bedre og meir hensiktsmessig.
Mange plassar er helsesykepleiarane og fysioterapeutar for barn og unge både samorganiserte og samlokaliserte, noko som nok bidrar til enno bedre samarbeid.
Som faggruppe set vi stor pris på samarbeid med Helsesykepleierne. Dei siste åra har vi arbeidd saman i referansegruppa for oppretting av Nasjonalt kompetansemiljø for helsestasjon og skolehelsetjeneste (NASKO). No pågår eit samarbeid med FHI om å etablere Kommunalt Pasient Register frå helsestasjon og skolehelsetjenesten. I vinter hadde vi også eit samarbeid om ein felles kronikk om offentlege helsestasjonstjenester: Kommersielle helseundersøkelser av friske barn uten symptomer er dårlig ressursbruk.
Vi heier på helsesykepleiarane og den viktige jobben de gjer! Vi ser også fram til fortsatt spennande og givande samarbeid om utvikling av tenestene i helsestasjon og skolehelsetjenesten framover!”