Rapport fra kurs

Illustrasjonsbilde

Plastiske endringar ved smertetilstander -tiltak for læring

Maria Therese Heltne har deltatt på kurset "Plastiske endringar ved smertetilstander -tiltak for læring" i Fosnavåg på Sunnmøre. Hun deler her sine erfaringer med kurset.

Publisert Sist oppdatert

Foreleser var Per Brodal som er dr.med fra Universitetet i Oslo 1972. Han har lang erfaring som forsker og foreleser, og har publisert flere lærebøker og artikler. Han er professor emeritus i nevroanatomi ved universitetet i Oslo. Den andre foreleseren var Erling Strand som jobber ved Olympiatoppen. Han har master i idrettsfysopterapi ved NIH. Han har bygd opp Frisk Klinikken og Fredrikstad Idrettsmedisin. Han er medisinsk ansvarlig i Stjernen Hocke, Fredrikstad ballklubb, Wang Toppidrett og aldersbestemte landslag.

Følgende ble formidlet på kurset: Hva skjer i hjernen ved læring på cellulært nivå. Hvilken relasjon har hjernenettverk til læring. Hva skal til for å skape plastiske endringer, spesielt med tanke på læring ved smertetilstander. Betydning av automatisering, motivasjon og mestring. Betyr det noe å forstå smertens mening for å kunne hjelpe pasienten bedre? Hva kjennetegner et godt læringsmiljø? Og hva betyr kommunikasjon her? Fysisk aktivitet og trening sin rolle ved langvarig smerte. Hvordan kan du som behandler planlegge og gjennomføre et rehabiliteringsopplegg? Mestring- hva innebærer det i praksis? Hvordan kan helsepersonell sammen arbeide med disse pasientene? Til slutt hadde vi en felles diskusjon rundt erfaringer fra egen praksis.

Læringsutbytte: Det var nyttig for meg både å få en innføring (og repetisjon) i hva som skjer i hjernen ved læring og hva som skal til for å skape plastiske endringer ift smerte. Det å forstå smertens mening vil kunne bidra til at jeg kan gi mine unge pasienter en bedre behandling. Jeg vil ha nytte av tips og tilnærmingsmåter til fysisk aktivitet og trening for ungdom. Motivasjon ble også trukket frem som et essensielt moment ift smertemestring. Min personlige mening om kompetansehevingen: Det er ikke så ofte det arrangeres kurs som er relevant for ungdomsfysioterapi (i forhold til barnefysioterapi), så kurset har bidratt til at jeg kan holde meg faglig oppdatert som spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi.

Powered by Labrador CMS